TERMA & SYARAT

Terma dan Syarat Am Perkhidmatan

PERJANJIAN INI dibuat pada tarikh dari Tarikh Berkuatkuasa yang dinyatakan di atas antara ALTEL COMMUNICATIONS SDN. BHD. (NO. PENDAFTARAN SYARIKAT: 983899-V) sebuah syarikat yang diperbadankan di bawah Akta Syarikat 1965 dan mempunyai alamat premis perniagaan di E-11-08, No 2, Jalan PJU 1A/7A, Oasis Square, Oasis Damansara, 47301 Petaling Jaya, Malaysia (selepas ini dirujuk sebagai "Pembekal Servis") sebagai satu pihak dan Pelanggan (sebagaimana yang ditakrifkan kemudian dalam Perjanjian ini) sebagai pihak kedua.
Kedua-dua Pihak Pejanji dengan ini bersetuju seperti berikut: -
1. PERJANJIAN
Pembekal Servis bersetuju untuk menyediakan dan Pelanggan bersetuju untuk menerima Servis (sebagaimana yang ditakrifkan kemudian dalam Perjanjian ini) tertakluk kepada semua terma dan syarat Perjanjian ini. Perjanjian ini hendaklah dibaca bersama-sama dengan terma dan syarat spesifik Servis (seperti yang digariskan di bawah), Pernyataan Privasi yang dipamerkan di Laman Web Altel dan apa-apa dasar, prosedur dan terma dan syarat lain yang mungkin dikenakan oleh Pembekal Servis dan perkara di atas adalah merupakan sebahagian daripada Perjanjian ini.
a) Terma dan Syarat Spesifik Perkhidmatan Prabayar.
b) Terma dan Syarat Spesifik Pelan Jalur Lebar Mudah Alih.
Terma dan Syarat ini disediakan dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia. Sekiranya terdapat percanggahan antara versi Bahasa Inggeris dan versi Bahasa Malaysia, Terma dan Syarat versi Bahasa Inggeris akan diguna pakai.
2. DEFINISI
Dalam Perjanjian ini, ungkapan yang berikut hendaklah, melainkan jika konteksnya menghendaki makna yang lain, membawa makna yang berikut: -
"Akaun" bermaksud akaun Servis berhubung dengan langganan Servis anda dengan Pembekal Servis.
"Perjanjian" ertinya Borang Pendaftaran yang lengkap serta Terma dan Syarat ini termasuk apa-apa Tambahan dan segala pindaan dan variasi kepada Terma dan Syarat yang berikutnya.
"Tambahan" ertinya mana-mana adendum yang dilaksanakan oleh anda dan diterima oleh Pembekal Servis untuk nilai tambah dan Servis tambahan.
"Kad Tambah Nilai Altel" bermaksud kad tambah nilai prabayar, sama ada dalam bentuk material atau sebaliknya yang mengandungi tambah nilai prabayar dan nilai yang tidak digunakan seperti yang ditunjukkan di dalam kad tambah nilai yang dijual oleh Pembekal Servis dan/atau mana-mana pihak yang diberi kuasa oleh Pembekal Servis untuk menjualnya.
"Laman Web Altel" bermaksud laman web yang digunakan oleh Pembekal Servis, iaitu http://www.altel.my dan alamat web lain sebagaimana yang digunakan dan/atau diterima pakai oleh Pembekal Servis dari semasa ke semasa.
"Hari Perniagaan" bermaksud hari di mana bank-bank perdagangan adalah dibuka untuk perniagaan di Malaysia tidak termasuk cuti umum.
"Kandungan" bermaksud mana-mana atau semua kandungan atau aplikasi tertentu berkenaan tertentu atau apa-apa bunyi, teks, artikel, editorial, berita, tutorial, tip, cadangan, grafik, gambar, video, atau persembahan audio-visual yang lain, audio, maklumat utama, abstrak, tag HTML dan/atau data atau maklumat yang berhubungan dengan mana-mana subjek dan/atau iklan atau perisian yang disediakan oleh Pembekal Servis yang mampu dicipta, dimanipulasi, disimpan, diambil atau disampaikan secara elektronik untuk penghantaran kepada Pelanggan.
"Pihak Pejanji" ertinya Pembekal Servis dan Pelanggan.
"Harta Intelek" ertinya semua hak cipta semasa dan masa depan, paten, cap dagang, hak di dalam pangkalan data, ciptaan atau rahsia perdagangan, pengetahuan, hak reka bentuk, litar bersepadu, topografi, nama perdagangan dan perniagaan, nama domain, tanda dan alat-alat (sama ada atau tidak berdaftar), hak moral, dan segala hak dan permohonan untuk mana-mana hak (di mana permohonan itu boleh dibuat) yang mampu dilindungi dan/atau dikuatkuasakan di Malaysia dan/atau mana-mana yang berkaitan harta intelek di negara lain.
"Tanda" ertinya cap dagangan, tanda Servis, nama perdagangan, logo, simbol, jenama dan tanda hak milik lain atau mana-mana kombinasi yang tersebut di atas.
"Nombor Mudah Alih" bermaksud nombor MSISDN yang diberikan kepada anda oleh Pembekal Servis.
"MNP" ertinya "Mobile Number Portability" iaitu keupayaan Pelanggan untuk menukar dari satu talian selular mudah alih atau tetap kepada yang lain dan mengekalkan Nombor Mudah Alih mereka.
"Peralihan" bermakna Pemindahan Nombor Mudah Alih Pelanggan dari satu Pembekal perkhidmatan selular mudah alih atau tetap kepada pembekal perkhidmatan mudah alih atau sebaliknya.
"Borang Pendaftaran" bermaksud borang pendaftaran yang lengkap oleh diisi anda untuk melanggan Servis ini yang telah diterima dan diluluskan oleh Pembekal Servis.
"Servis" ertinya perkhidmatan telekomunikasi mudah alih dan perkhidmatan dan/atau produk nilai ditambah melalui pelbagai medium termasuk suara/bunyi, data, teks, imej visual, isyarat atau apa-apa bentuk atau apa-apa gabungan bentuk berdasarkan rangkaian selular tetap yang disediakan oleh Pembekal Servis kepada Pelanggan. Servis ini hendaklah termasuk semua perkhidmatan lain yang mungkin diubah, diubah suai, dipinda, ditambah dan/atau dipadam oleh Pembekal Servis ini pada bila-bila masa dan dari semasa ke semasa. Mana-mana rujukan kepada "Servis" di dalam Perjanjian ini bermaksud semua Servis atau mana-mana daripadanya seperti yang diperlukan dalam konteksnya.
"Kad SIM" ertinya kad modul pengenalan pelanggan yang dikeluarkan oleh Pembekal Servis kepada pelanggan untuk tujuan menggunakan Servis selaras dengan Terma dan Syarat ini.
"SKMM" ertinya Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), juga dikenali sebagai Malaysian Communications and Multimedia Commission, sebuah badan kawal selia yang ditubuhkan di bawah Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia 1998.
"Terma dan Syarat" bermaksud Terma dan Syarat ini, terma-terma Servis, mana-mana terma dan syarat lain yang mungkin dikenakan oleh Pembekal Servis, dasar dan prosedur yang terkandung dalam Perjanjian ini dan diterbitkan di Laman Web dan/atau perkara lain yang boleh diubah atau diubahsuai dari semasa ke semasa mengikut budi bicara Pembekal Servis tanpa notis kepada Pelanggan terlebih dahulu.
"Pek Permulaan" ertinya pek permulaan untuk langganan Servis yang hendaklah terdiri daripada Kad SIM untuk Servis (dengan nilai awal kredit bergantung kepada pakej/pelan yang dilanggan oleh anda) dan panduan pengguna.
"Kami" atau "ALTEL" atau "Altel" bermaksud Pembekal Servis dan Syarikat Berkaitan. Bagi mengelakkan keraguan, Syarikat Berkaitan mempunyai erti yang diberikan kepada istilah itu oleh seksyen 6 Akta Syarikat 1965.
"Pelanggan" atau "anda" ertinya orang yang kepadanya Kad SIM telah dikeluarkan untuk tujuan menggunakan Servis selaras dengan Terma dan Syarat ini.
3. PENGAKUAN DAN PENGESAHAN OLEH PELANGGAN
3.1 Anda dengan ini secara muktamad dan tanpa syarat mengakui, mengesahkan dan bersetuju bahawa: -
3.1.1 anda telah membaca dan memahami sepenuhnya semua Terma dan Syarat. Anda dengan ini mengakui bahawa anda adalah kompeten untuk menerima Terma dan Syarat Servis ini.
3.1.2 penggunaan Servis, selepas pengaktifan, merupakan penerimaan tanpa syarat untuk terikat dengan terma-terma tambahan yang khusus kepada pelbagai perkhidmatan tambah nilai dan Terma dan Syarat ini termasuk pindaan yang akan datang, perubahan, pengubahsuaian, penolakan dan/atau penambahan.
3.1.3 dengan melanggan Servis ini, anda menjamin bahawa anda telah mencapai usia dua belas (18) tahun dan ke atas dan diberi kuasa untuk menggunakan Servis ini tertakluk kepada Terma dan Syarat di sini dan/atau anda adalah entiti termasuk tetapi tidak terhad kepada pemilik tunggal, perkongsian, pertubuhan perbadanan atau badan-badan lain dan agensi-agensi kerajaan dalam apa jua bentuk yang ditubuhkan di bawah undang-undang dan/atau peraturan-peraturan yang sedang berkuat kuasa dan yang boleh berkuat kuasa lebih khusus seperti yang dinyatakan dalam Borang Pendaftaran.
3.1.4 anda boleh menggunakan Servis selaras dengan Terma dan Syarat ini dan memastikan bahawa mana-mana orang yang anda benarkan untuk menggunakan Servis kami mematuhi Terma dan Syarat ini.
3.1.5 semua maklumat dan/atau butir-butir yang anda berikan kepada Pembekal Servis untuk tujuan pendaftaran dan/atau penggunaan Servis adalah tepat, benar, lengkap dan tidak mengelirukan.
3.1.6 anda hendaklah menyediakan dokumen-dokumen pengenalan diri yang sah dan benar kepada Pembekal Servis bagi tujuan pendaftaran dan MyKad/Kad Pengenalan Tentera/Kad Pengenalan Polis/ Kad Pengenalan Pemastautin Tetap (MyPR) yang diberikan oleh anda kepada Pembekal Servis dan/atau pengedar/ejen Pembekal Servis adalah sah dan milik anda, atau (jika Pelanggan adalah warga asing) paspot antarabangsa disediakan/Kad Pengenalan Permit Kerja oleh anda kepada Pembekal Servis dan/atau pengedar/ ejen-ejennya yang sah dan milik anda.
3.1.8 anda bertanggungjawab sepenuhnya untuk semua tindakan apabila menggunakan Servis ini.
3.1.9 anda hendaklah pada setiap masa mematuhi mana-mana peraturan, ketetapan, arahan, kod amalan dan/atau apa-apa bentuk peraturan yang dikeluarkan oleh SKMM.
4. MAKLUMAT PERIBADI
4.1 Dengan memberikan maklumat peribadi anda atau mendapatkan Servis ini, anda mengakui bahawa anda telah memberikan persetujuan kepada Pembekal Servis untuk mengumpul, merekod, memegang, menyimpan, menggunakan dan mendedahkan maklumat peribadi anda untuk tujuan yang perlu atau yang berkaitan dengan Pembekalan Servis oleh Pembekal Servis mengikut Pernyataan Privasi Pembekal Servis ini yang boleh didapati di Laman Web (yang hendaklah dibaca bersama dengan Terma dan Syarat ini) dan Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 ("APDP").
4.2 Di mana Pembekal Servis menerima sebarang data peribadi seperti yang ditakrifkan oleh APDP daripada anda, Pembekal Servis hendaklah memastikan bahawa ia mematuhi sepenuhnya peruntukan-peruntukan Akta tersebut dan hanya berurusan dengan data yang memenuhi kewajipan di bawah Perjanjian ini.
4.3 Anda memahami dan bersetuju bahawa dengan memberikan data peribadi anda, Pembekal Servis dan/atau Syarikat Berkaitan dengannya boleh memproses data peribadi bagi maksud yang berikut: -
(i) bagi pelaksanaan Perjanjian ini dan peruntukan Servis dan/atau apa-apa maksud yang perlu atau yang berkaitan dengan peruntukan Servis kepada anda;
(ii) bagi pelaksanaan sesuatu kontrak di mana Pelanggan adalah suatu pihak;
(iii) bagi mengambil langkah-langkah di atas permintaan Pelanggan dengan tujuan untuk memasuki kontrak;
(iv) bagi mematuhi apa-apa obligasi undang-undang, selain daripada kewajipan yang dikenakan;
(v) untuk melindungi kepentingan penting Pelanggan;
(vi) perlu bagi pentadbiran keadilan atau pencegahan atau pengesanan jenayah, atau bagi maksud penyiasatan atau bagi maksud kepentingan awam;
(vii) melaksanakan apa-apa fungsi yang diberikan kepada mana-mana orang oleh atau di bawah mana-mana undang-undang atau yang dikehendaki atau dibenarkan oleh atau di bawah mana-mana undang-undang atau perintah mahkamah atau mana-mana badan-badan pentadbiran atau peraturan yang mempunyai bidang kuasa berhubung perkara itu; dan
(viii) apa-apa tujuan lain yang dibenarkan secara nyata atau tersirat oleh Pelanggan, sama ada di dalam Perjanjian ini atau sebaliknya.
4.4 Pemberi Servis hendaklah, apabila memproses data peribadi, mengambil langkah-langkah praktikal yang sewajarnya untuk melindungi data peribadi daripada sebarang kehilangan, penyalahgunaan, pengubahsuaian, akses atau pendedahan yang tidak dibenarkan atau tidak sengaja, pengubahan atau pemusnahan data peribadi.
4.5 Pembekal Servis tidak boleh menggunakan data peribadi untuk tujuan menyalahi undang-undang.
4.6 Pembekal Servis hendaklah menanggung rugi anda untuk apa-apa pelanggaran APDP yang menyebabkan anda bertanggungjawab bagi atas apa-apa kos, tuntutan atau perbelanjaan.
4.7 Sebagai memenuhi obligasinya di bawah APDP, Pembekal Servis hendaklah mempunyai sistem sedemikian bagi memastikan: -
(i) pematuhan sepenuhnya APDP dan Prinsip Perlindungan Data Peribadi itu; dan
(ii) kebolehpercayaan semua pekerja, kakitangan, ejen atau rakan kongsi perniagaan yang mungkin terlibat dalam pemprosesan data peribadi.
4.8 Pembekal Servis hendaklah mengambil segala langkah yang munasabah untuk memastikan bahawa semua pekerja, kakitangan, ejen atau rakan kongsi perniagaan mematuhi fasal ini di mana mereka memproses apa-apa data peribadi anda bagi pihak Pembekal Servis.
4.9 Anda hendaklah membenarkan Pembekal Servis akses yang munasabah kepada apa-apa maklumat sebagaimana yang perlu untuk memastikan bahawa ia mematuhi peruntukan di atas dan APDP secara keseluruhannya.
4.10 Anda bertanggungjawab untuk mengemaskini data peribadi anda dengan Pembekal Servis dan anda dengan ini mengesahkan bahawa semua data peribadi diberikan kepada Pembekal Servis ini adalah benar, tepat, lengkap, tidak mengelirukan dan disimpan sehingga ke tarikh pada setiap masa.
4.11 Kecuali seperti yang dinyatakan di atas dan apa-apa peruntukan lain dalam Perjanjian ini atau dipersetujui oleh Pelanggan pada masa hadapan dan/atau seperti yang dikehendaki atau dibenarkan di bawah mana-mana enakmen, undang-undang, kod, peraturan, kaedah, undang-undang kecil dan/atau apa-apa garis panduan yang ditentukan oleh pihak berkuasa yang berkaitan, Pembekal Servis tidak akan mendedahkan maklumat peribadi kepada mana-mana orang lain.
5. PERALATAN MUDAH ALIH & KAD SIM
A. Telefon, Peralatan dan Nombor Telefon
5.1 Peralatan terminal tetap anda (iaitu telefon anda atau peranti lain yang terdiri daripada pemancar dan penerima untuk perkhidmatan komunikasi radio) mestilah diluluskam oleh suatu agensi perakuan berdaftar dengan SKMM.
5.2 Anda bertanggungjawab untuk melengkapkan diri anda dengan semua perkakasan yang perlu dan serasi dan perisian yang diperlukan untuk menggunakan mana-mana Servis yang ditawarkan.
5.3 Nombor Mudah Alih sebagaimana yang diberikan kepada anda tidak boleh diberikan, ditukar atau dipindahkan tanpa kebenaran Pembekal Servis ini. Anda memahami dan mengakui bahawa anda tidak mempunyai apa-apa hak untuk Nombor Mudah Alih diperuntukkan kepada anda kecuali untuk tujuan menggunakan Servis selaras dengan Terma dan Syarat ini.
5.3.1 Pembekal Servis berhak untuk menarik balik atau menukar Nombor Mudah Alih diperuntukkan kepada anda selaras dengan pematuhan apa-apa kehendak pihak berkuasa kawal selia termasuk SKMM dan bagi apa-apa sebab lain seperti yang kita anggap sesuai dan wajar mengikut budi bicara mutlak kami. Pembekal Servis hendaklah berusaha untuk memberikan notis yang munasabah dalam keadaan itu dan dengan syarat bahawa keadaan membenarkan.
B. Kad SIM
5.4 Kad SIM hendaklah pada setiap masa kekal milik eksklusif Pembekal Servis dan anda tidak boleh memindahkan dan/atau menetapkan Kad SIM untuk mana-mana pihak tanpa kebenaran bertulis daripada Pembekal Servis terlebih dahulu.
5.4.1 Pembekal Servis tidak berada di bawah mana-mana kewajipan untuk membayar pampasan kepada anda untuk kehilangan, kecurian, pengklonan dan kerosakan Kad SIM anda atau untuk mana-mana baki kredit yang tidak digunakan.
5.4.2 Jika Pembekal Servis memilih untuk menggantikan Kad SIM anda, anda akan dikenakan bayaran untuk penggantian tersebut dalam jumlah yang ditentukan oleh Pembekal Servis ini pada bila-bila masa dan dari semasa ke semasa.
5.4.3 Pembekal Servis akan menggantikan Kad SIM yang rosak tanpa sebarang kos jika kerosakan itu terbukti pada kepuasan Pembekal Servis ini adalah disebabkan oleh pengeluar atau pembekal Kad SIM dan dengan syarat anda mengembalikan Kad SIM rosak kepada Pembekal Servis dalam tempoh empat belas (14) hari dari tarikh Servis diaktifkan atau dari tarikh Pek Permulaan dibeli daripada Pembekal Servis atau pengedar dan peniaga yang diberi kuasa oleh Pembekal Servis, yang mana berkenaan. Bukti pembelian Pek Permulaan harus diberikan kepada Pembekal Servis, sekiranya gagal, Pembekal Servis hendaklah mengikut budi bicara mutlaknya membuat keputusan untuk tidak menggantikan Kad SIM tersebut.
5.4.4 Anda hendaklah mengambil segala langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan kehilangan, kecurian, penggunaan yang tidak dibenarkan dan/atau pengklonan Kad SIM. Sekiranya berlaku apa-apa kehilangan, kecurian, penggunaan yang tidak dibenarkan dan/atau pengklonan Kad SIM, anda hendaklah dengan segera memberitahu kami. Anda akan tetap bertanggungjawab terhadap segala caj dan kos yang ditanggung berhubung dengan Kad SIM termasuk semua kos yang berkaitan dengan penggunaan tidak dibenarkan.
5.5 Semua Kad SIM mesti diaktifkan dalam Malaysia dan sebelum tarikh luput dicetak pada Pek Permulaan.
5.5.1 Anda hendaklah, sebagaimana yang dikehendaki oleh undang-undang, mendaftarkan butir-butir peribadi anda dengan Pembekal Servis apabila membeli Pek Permulaan.
5.5.2 Jika anda gagal untuk mendaftar atau mengaktifkan Kad SIM atau penggunaan Servis tidak diaktifkan oleh anda, dengan tarikh luput yang dicetak pada Pek Permulaan, Kad SIM akan diaktifkan lagi. Tiada pampasan akan diberikan kepada anda berkenaan dengan yang sama.
5.5.3 Pembekal Servis boleh pada bila-bila masa menamatkan Kad SIM anda dan menyekat akses anda kepada Servis ini sekiranya anda melanggar mana-mana Terma dan Syarat ini atau jika tidak, tanpa memberi apa-apa sebab sekali pun, termasuk tetapi tidak terhad kepada jika anda gagal untuk mendaftar.
5.6 Setelah mengaktifkan Kad SIM di dalam Pek Permulaan, anda boleh mula menggunakan Servis sehingga nilai kredit daripada akaun anda untuk jangka masa tempoh sah seperti yang dinyatakan dalam Pek Permulaan.
5.6.1 Setelah tamat tempoh sah kredit, anda mesti melaksanakan tambah nilai yang dengan Kad Tambah Nilai Altel untuk terus menggunakan Servis ini. Sekiranya tidak ada tambah nilai dilakukan, Kad SIM akan ditamatkan dan apa-apa kredit yang tinggal termasuk mana-mana perkhidmatan lain atau faedah atau mata terkumpul dalam akaun akan dibatalkan tanpa sebarang notis.
5.6.2 Tempoh sah laku kredit selepas tambah nilai hendaklah tempoh masa antara tarikh tambah nilai dan tempoh sah yang ditetapkan dinyatakan di Laman Web ini.
5.6.3 Nilai kredit dalam Kad Tambah Nilai Altel yang telah melepasi tarikh luput pada mereka tidak akan boleh guna dan/atau dikembalikan. Tiada pampasan akan diberikan kepada anda berkenaan dengan yang sama.
5.6.4 Melainkan jika dipersetujui secara bertulis oleh Pembekal Servis, nilai kredit dan/atau apa-apa baki nilai kredit dalam Akaun Pelanggan anda tidak boleh ditukar dengan wang tunai.
5.6.5 Melainkan jika dipersetujui secara bertulis oleh Pembekal Servis, Kad Tambah Nilai Altel tidak akan dikembalikan. Sebarang nilai yang telah ditambah nilai tidak boleh dipindah milik atau dikembalikan. Pembekal Servis tidak akan bertanggungjawab bagi apa-apa kerugian atau kerosakan yang disebabkan oleh kesilapan yang disebabkan oleh pengguna Kad Tambah Nilai Altel.
5.6.6 Pembekal Servis hendaklah mempunyai segala hak untuk membatalkan mana-mana baki kredit masa bercakap yang tinggal selepas tamat tempoh sah laku masing-masing.
5.7 Pembekal Servis tidak dalam apa jua cara sekalipun bertanggungjawab untuk membayar balik kepada anda apa-apa nilai kredit yang dibatalkan atau bagi apa-apa kerosakan, kos, kerugian atau perbelanjaan yang ditanggung akibat daripada penggantungan dan/atau penamatan Akaun anda dan/atau Pembekal Servis.
6. SERVIS
6.1 Setakat yang dibenarkan oleh undang-undang, Servis disediakan atas dasar "seperti sedia ada" dan "sebagaimana tersedia" dan Pembekal Servis tidak bertanggungjawab ke atas dan tidak membuat sebarang representasi nyata atau tersirat atau waranti, jaminan atau perwakilan dalam apa jua dalam berhubung dengan Servis termasuklah tetapi tidak terhad kepada: -
6.1.1 ketersediaan, kebolehcapaian, ketepatan masa dan penggunaan Servis tanpa gangguan;
6.1.2 urutan, ketepatan, kesempurnaan, ketepatan masa atau keselamatan mana-mana data atau maklumat yang dihantar atau diterima oleh anda berhubung dengan Servis ini;
6.1.3 keadaan, kebolehdagangan, atau kesesuaian mana-mana bahagian Servis ini;
6.1.4 kualiti peralatan perkhidmatan yang digunakan oleh anda yang perlu bagi mengakses dan/atau menggunakan Servis;
6.1.5 kualiti liputan rangkaian, sama ada dalam negeri atau antarabangsa.
6.2 Pembekal Servis berhak untuk meminda, mengubah suai, mengubah, menamatkan, membatalkan dan/atau menambah Servis, kadar yang dikenakan, bayaran, syarat-syarat penggunaan, pelan dan/atau pakej sama ada keseluruhannya atau sebahagiannya pada bila-bila masa mengikut budi bicara mutlak Pembekal Servis yang difikirkan wajar tanpa notis terdahulu kepada anda.
6.2.1 Penggunaan anda pada mana-mana bahagian Servis memberi maksud penerimaan anda terhadap semua Terma dan Syarat Servis yang boleh diubah, diubahsuaikan, dipinda, dipotong, ditambah atau ditamatkan secara keseluruhan atau sebahagiannya pada bila-bila masa dan dari semasa ke semasa tanpa apa-apa notis terlebih dahulu daripada Pembekal Servis.
6.3 Pembekal Servis berhak mengikut budi bicara mutlaknya pada bila-bila masa untuk menggantung dan/atau memutuskan akses anda kepada Servis tanpa apa-apa notis atau pampasan kepada anda dalam keadaan berikut:-
6.3.1 jika terdapat kegagalan teknikal berlaku dalam Servis atau Pembekal Servis, Syarikat Berkaitan atau rangkaian gabungan syarikat Pembekal Servis ini yang menyokong Servis secara keseluruhan atau sebahagiannya;
6.3.2 apabila Servis sedang dinaik taraf, ditambah, dipadam, dipinda, diubah, diubahsuai atau dikekalkan sama ada keseluruhannya atau sebahagiannya;
6.3.3 jika anda melanggar mana-mana Terma dan Syarat ini;
6.3.4 jika anda melakukan apa-apa yang mungkin pada pendapat Pembekal Servis, membawa kepada kerosakan kepada Servis atau Syarikat Berkaitan atau gabungan rangkaian syarikat-syarikat Pembekal Servis yang menyokong Servis secara keseluruhan atau sebahagiannya;
6.3.5 jika Pembekal Servis dikehendaki berbuat demikian oleh mana-mana undang-undang, akta, enakmen, kod atau oleh mana-mana pihak berkuasa yang berkenaan;
6.3.6 jika ianya, pada pendapat Pembekal Servis yang Servis atau Syarikat Berkaitan atau gabungan rangkaian syarikat-syarikat gabungan Pembekal Servis yang menyokong Servis secara keseluruhan atau sebahagiannya boleh digunakan secara fraud atau untuk tujuan menyalahi undang-undang.
6.4 Pembekal Servis akan berusaha untuk menyambung semula Servis secepat mungkin sekiranya penggantungan atau pemotongan berlaku disebabkan oleh keadaan seperti yang dinyatakan di Fasal 6.3 di atas. Anda hendaklah bertanggungjawab bagi semua caj yang dikenakan dalam tempoh gangguan, penggantungan, pembatalan atau kehilangan Servis atau sebahagian daripadanya untuk apa-apa jua sebab.
6.5 Pembekal Servis berhak pada bila-bila masa dan tanpa liabiliti kepada anda atau mana-mana pihak ketiga sekalipun untuk: -
6.5.1 mengenakan bayaran, caj tambahan dan/atau penalti kepada anda atau menggantung dan/atau menamatkan talian telefon anda jika anda menyalahgunakan panggilan percuma atau perkhidmatan data atau apa-apa perkhidmatan lain yang diberikan, secara langsung atau tidak langsung atau melalui Pembekal Servis dengan cara jualan yang tidak dibenarkan.
6.5.2 mengenakan apa-apa "capping" minimum atau maksimum bagi khidmat suara percuma dan/atau penggunaan data tanpa notis terlebih dahulu kepada anda berdasarkan kepada Polisi Penggunaan Saksama Pembekal Servis (jika ada) yang mungkin berubah pada bila-bila masa dan dari semasa ke semasa mengikut budi bicara mutlak Altel.
6.6 Adalah dipersetujui bahawa Pembekal Servis dan/atau Syarikat Berkaitan dan/atau gabungan rangkaian syarikat-syarikat Pembekal Servis yang menyokong Servis secara keseluruhan atau sebahagian termasuklah pekerja, kakitangan, pemegang saham, pengarah tidak boleh di apa jua cara bertanggungjawab kepada anda atau mana-mana pihak ketiga yang diberi kuasa oleh atau menuntut melalui anda untuk apa-apa kerugian atau kerosakan, sama ada secara langsung, tidak langsung, khas atau berbangkit, atau bagi kehilangan perniagaan, pendapatan atau keuntungan atau apa-apa kejadian yang dialami oleh anda atau mana-mana orang dibenarkan oleh anda, atau mana-mana kecederaan yang disebabkan kepada atau ditanggung oleh seseorang atau kerosakan kepada harta yang berbangkit daripada atau yang disebabkan oleh: -
(i) penggunaan atau ketidakupayaan untuk menggunakan oleh anda atau mana-mana orang yang diberi kuasa oleh anda, bagi Servis atau mana-mana bahagiannya;
(ii) apa-apa kerosakan, penggunaan yang tidak dibenarkan, pengklonan atau kerosakan dalam Servis dan/atau Kad SIM atau mana-mana bahagiannya atas apa jua sebab sekalipun;
(iii) apa-apa perbuatan, peninggalan, kesilapan, keingkaran atau kelewatan oleh penggunaan oleh Pembekal Servis dan/atau Syarikat Berkaitan dengannya termasuklah pekerja, pekerja, kakitangan, pemegang saham, pengarah berhubung dengan Servis.
6.7 Tanpa mengehadkan Fasal 6.6 di atas, bahawa Pembekal Servis dan/atau Syarikat Berkaitan dan/atau gabungan rangkaian syarikat-syarikat Pembekal Servis yang menyokong Servis di keseluruhan atau sebahagian termasuklah pekerja, kakitangan, pemegang saham, pengarah tidak boleh dalam apa-apa cara menjadi bertanggungjawab kepada anda atau mana-mana pihak ketiga yang diberi kuasa oleh atau menuntut melalui anda untuk: -
(i) apa-apa tuntutan libel, fitnah, pelanggaran mana-mana hak-hak Harta Intelek yang timbul daripada penghantaran dan penerimaan bahan berkaitan dengan Servis dan apa-apa tuntutan yang timbul daripada apa-apa perbuatan atau peninggalan di pihak anda berhubung dengan Servis atau mana-mana bahagiannya;
(ii) apa-apa kerugian atau kerosakan yang disebabkan kepada anda akibat daripada penggantungan/penamatan Servis dan gangguan/kehilangan penggantungan/penamatan Servis dan gangguan/kehilangan Servis atau mana-mana bahagiannya dari apa-apa sebab;
(iii) apa-apa kerugian, penyelewengan atau korupsi data yang timbul daripada penggunaan Servis untuk menghantar data atau untuk tujuan komunikasi data pada mana-mana peringkat penghantaran termasuk mana-mana undang-undang atau akses yang tidak dibenarkan kepada penghantaran atau tarikh;
(iv) gangguan atau ketiadaan Servis akibat termasuk tetapi tidak terhad kepada keadaan cuaca buruk, gangguan elektromagnetik, kegagalan kelengkapan atau kesesakan di Pembekal Servis dan/atau Syarikat Berkaitan dan/atau gabungan rangkaian syarikat atau sistem telekomunikasi.
6.8 Anda mengakui dan bersetuju bahawa pada mana-mana yang berkenaan; perkhidmatan data mudah alih sebagai sebahagian daripada Servis akan disediakan pada asas "bayar bila anda guna" dan caj bagi perkhidmatan data anda akan berdasarkan kepada penggunaan anda. Anda seterusnya mengakui dan bersetuju bahawa ia adalah tanggungjawab anda untuk mematikan tetapan "data mudah alih" atau "sambungan internet mudah alih" dalam telefon anda sekiranya anda tidak mahu menggunakan data internet. Pembekal Servis tidak bertanggungjawab dalam apa jua cara sekalipun jika caj yang dikenakan berdasarkan penggunaan data internet anda adalah disebabkan oleh kegagalan anda untuk mematikan tetapan telefon anda.
6.9 Anda mengakui bahawa Pembekal Servis boleh menggunakan di bawah syarat-syarat perjanjian komersial kemudahan, barang atau perkhidmatan daripada operator lain ("Pengendali Bersekutu") dalam memberikan Servis dan mana-mana perkhidmatan telekomunikasi atau barangan yang lain kepada anda. Pengendali itu merujuk kepada mana-mana pemberi kemudahan, pembekal khidmat rangkaian atau pemberi perkhidmatan aplikasi yang dilesenkan di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (seperti yang dipinda) atau orang lain di luar Malaysia yang secara sah mengendalikan rangkaian di dalam atau di luar Malaysia (mengikut mana-mana yang berkenaan) dan yang tidak menjadi pihak kepada Perjanjian ini.
6.10 Sekiranya, atas apa jua sebab, Pembekal Servis berhenti menyediakan Servis maka:
(i) pengendali rangkaian mudah alih yang lain daripada Pembekal Servis ("Pengendali Ganti") boleh campur tangan dan menyediakan anda dengan perkhidmatan lain dan bukannya Servis kami, dan perkhidmatan itu boleh, tetapi tidak semestinya, menjadi sama atau setara dengan sebahagian atau kesemua Servis kami. Rangkaian dan jenis perkhidmatan tersebut ditawarkan kepada anda adalah atas budi bicara tunggal dan mutlak Pengendali Ganti;
(ii) jika Pengendali Ganti tidak membuat keputusan atau menyatakan niat untuk menyediakan perkhidmatan kepada anda dan bukannya Pembekal Servis, Pembekal Servis akan memberikan maklumat peribadi anda kepada Pengendali Ganti itu, dan Pengendali Ganti itu akan memaklumkan kepada anda perkhidmatan yang mereka tawarkan;
Pengendali Ganti hanya akan mengambil tanggungjawab bagi menyediakan sebahagian atau semua apa-apa perkhidmatan yang diberikan kepada anda oleh Pembekal Servis. Anda hendaklah dalam apa jua keadaan tidak mempunyai apa-apa hak untuk meminta atau mengambil apa-apa tindakan terhadap Pengendali Ganti bagi peruntukan khusus yang berterusan bagi mana-mana Servis oleh Pembekal Servis atau untuk mana-mana perkhidmatan bukan komunikasi yang Pembekal Servis itu sediakan kepada anda, tanpa mengira sama ada atau tidak perkhidmatan bukan komunikasi seperti itu boleh diakses dari telefon mudah alih anda atau sama ada Pembekal Servis tunjukkan kepada anda bahawa mana-mana Pengendali Ganti akan memberikan apa-apa perkhidmatan seperti itu;
Pelaksanaan Borang Pendaftaran anda dan penerimaan anda terhadap Perjanjian ini merupakan keizinan dan kebenaran bertulis kepada Pengendali Ganti melakukan apa-apa tindakan yang perlu atau yang bersampingan dengan memberi kesan kepada fasal ini, dan untuk membayar dengan segera kepada Pengendali Ganti bagi apa-apa perkhidmatan yang disediakan menurut fasal ini yang anda terus terima dan guna.
Bagi mengelakkan keraguan, Pengendali Ganti boleh menjadi Pengendali Bersekutu.
7. TANGGUNGJAWAB PELANGGAN
7.1 Selain daripada perjanjian lain, perwakilan, akujanji, atau waranti yang terkandung dalam Perjanjian ini dan tanpa menjejaskan dan mengurangkan kepada yang sama, Pelanggan dengan ini, tanpa syarat yang tidak boleh ditarik balik bersetuju dan mengakujanji dengan Pembekal Servis dan/atau mewakili dan memberi jaminan kepada Pembekal Servis yang : -
7.1.1 anda hendaklah dengan segera dan tepat pada masanya membayar semua fi, caj, kadar dan caj lain atau bayaran yang harus dibayar berkenaan dengan penggunaan Servis ini.
7.1.2 anda hendaklah dengan segera membayar dan menyelesaikan semua cukai, levi dan/atau perkara yang perlu dibayar oleh anda berhubung dengan penggunaan Servis ini.
7.1.3 anda hendaklah mematuhi semua notis atau perubahan yang dilakukan oleh Pembekal Servis.
7.1.4 anda hendaklah melaporkan kepada Pembekal Servis sebaik sahaja penemuan penipuan, penggunaan yang tidak dibenarkan, kehilangan, kecurian Kad SIM anda dan apa-apa kejadian lain perbuatan haram atau menyalahi undang-undang berhubung dengan penggunaan Servis ini. Anda mesti menghubungi talian khidmat pelanggan Pembekal Servis ini sebagaimana yang diperuntukkan dalam Laman Web ini untuk membuat aduan dan/atau untuk membuat laporan polis (jika perlu) dan satu salinan yang diperakui benar laporan polis mesti diberikan kepada Pembekal Servis.
7.1.5 anda hendaklah memastikan bahawa telefon yang digunakan oleh anda untuk Kad SIM dan penggunaan Servis adalah dimiliki/digunakan oleh anda secara sah pada setiap masa dan anda tidak boleh atau membenarkan mana-mana orang untuk mengubah suai atau memanipulasi telefon dan/atau Kad SIM yang bertentangan dengan mana-mana undang-undang atau peraturan-peraturan Malaysia.
7.1.6 anda hendaklah berhenti daripada menggunakan Servis atau mana-mana bahagiannya bagi apa-apa tempoh sebagaimana yang dikehendaki dan dimaklumkan oleh Pembekal Servis.
7.1.7 anda bertanggungjawab untuk semua keselamatan dan integriti maklumat dan data yang dihantar atau disiarkan oleh anda atau mana-mana orang yang menggunakan telefon anda, sama ada dengan atau tanpa kebenaran anda.
7.1.8 anda hendaklah menyimpan nombor pengenalan peribadi (PIN) Kad SIM dan tidak boleh mendedahkan sebarang PIN atau maklumat penting kepada mana-mana orang lain pada setiap masa kecuali undang-undang membenarkan anda untuk berbuat demikian.
7.1.9 anda tidak akan menggunakan Servis ini dengan mana-mana peranti yang tidak dibenarkan untuk mengeksploitasi khidmat suara tanpa had percuma dan/atau aktiviti penggunaan data atau aktiviti "spamming" untuk tujuan penjualan semula yang tidak dibenarkan.
7.1.10 anda hendaklah memberikan maklumat dan/atau butir-butir yang tepat, lengkap dan tidak mengelirukan kepada Pembekal Servis dan memaklumkan Pembekal Servis serta-merta bagi sebarang perubahan tetapi tidak terhad kepada, apa-apa perubahan dalam alamat dan/atau butir-butir hubungan.
7.1.11 anda hendaklah mematuhi semua undang-undang, kaedah dan peraturan, kod, pekeliling dan syarat-syarat atau sekatan yang Pembekal Servis atau pembekal perkhidmatan dan/atau pengendali yang lain kenakan ke atas penggunaan Servis atau mana-mana sistem telekomunikasi, peralatan atau peranti.
7.1.12 anda hendaklah mengikuti dan/atau mematuhi semua arahan, protokol garis panduan, prosedur pengendalian dan/atau peraturan dalam Perjanjian ini dan/atau dikeluarkan oleh Pembekal Servis dari masa ke semasa apabila menggunakan Servis ini;
7.1.13 anda tidak akan menggunakan Servis atau mana-mana bahagiannya yang boleh menyebabkan rasa malu, kesusahan, kegusaran, kerengsaan atau kacau ganggu kepada mana-mana orang.
7.1.14 anda tidak boleh menggunakan atau membenarkan mana-mana bahagian Servis yang akan digunakan: -
(i) untuk sebarang tujuan menyalahi undang-undang atau untuk apa-apa maksud yang hendaklah disifatkan menyalahi undang-undang, fitnah, mengancam keselamatan negara dan/atau ketenteraman awam, dan/atau yang mungkin menggalakkan jenayah atau membawa kepada ketidaktenteraman awam, dan/atau yang menghasut perkauman atau sebaliknya dilarang,
(ii) untuk menghantar atau menyiarkan sebarang kandungan (sama ada melalui SMS/Perkhidmatan Pesanan Multimedia (MMS), teks, data, suara, audio, visual, atau sebarang bentuk) yang boleh membawa kepada liabiliti sivil, atau menyalahi undang-undang, ordinan , kaedah-kaedah atau peraturan-peraturan atau yang mungkin mengandungi unsur serangan yang hendaklah menjadi atau dianggap sumbang, lucah, lucah, tidak senonoh, palsu, kesat, mengancam dan/atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang dan/atau dalam mana-mana cara sama seperti apa-apa yang menyinggung atau menghina tatasusila dan kesopanan dan/atau menyinggung perasaan orang ramai;
(iii) dalam apa-apa cara yang boleh membentuk suatu pelanggaran atau pelanggaran hak mana-mana pihak, termasuk tetapi tidak terhad kepada, hak-hak Harta Intelek atau kerahsiaan atau hak privasi mereka;
(iv) untuk dijual semula atau sebaliknya yang diberikan kepada pihak ketiga tanpa kebenaran bertulis Pembekal Servis terlebih dahulu;
(v) dengan cara yang menyebabkan Pembekal Servis bertanggungjawab terhadap sebarang kerugian atau ganti rugi di bawah mana-mana undang-undang, kaedah-kaedah atau peraturan-peraturan;
(vi) kerana dengan sengaja atau cuai memancar atau memuat naik apa-apa bahan elektronik (termasuk, tanpa had kepada fail yang mengandungi virus, fail rosak, atau perisian lain yang seumpamanya atau program) yang diketahui atau yang mungkin menyebabkan atau anda mempunyai sebab untuk mempercayai bahawa akan mengganggu, merosakkan, memusnahkan atau menghadkan fungsi mana-mana perisian, perkakasan atau peralatan telekomunikasi yang dimiliki Pembekal Servis; dan
(vii) yang melibatkan aktiviti-aktiviti yang melanggar hak-hak mana-mana pihak ketiga yang lain, termasuk muat turun, pemasangan atau pengedaran perisian cetak rompak atau lain-lain perisian secara tidak berlesen, penghapusan apa-apa simbol pengarang, notis undang-undang atau pangkat kewajaran atau label dalam mana-mana fail yang yang dimuat naik, pemalsuan asal atau sumber mana-mana perisian atau bahan lain.
7.1.15 anda tidak memuat turun sebarang fail diberikan oleh mana-mana pengguna Servis yang lain jika anda tahu atau semunasabahnya patut tahu bahawa fail tersebut seperti tidak boleh sisi undang-undang diedarkan kepada sesiapa dalam apa-apa cara.
8. PENGECUALIAN LIABILITI & INDEMNITI
8.1 Pembekal Servis tidak menjamin dan khususnya tidak menjamin urutan, ketepatan, kesahihan, keselamatan atau ketepatan masa Kandungan dan Pembekal Servis menafikan semua liabiliti walau apa pun hubungannya dengan Kandungan yang disediakan.
8.2 Dengan menggunakan Servis, anda tidak memperoleh hak atau kepentingan bagi Kandungan dan anda bersetuju untuk tidak mengedarkan atau mengedarkan Kandungan kepada mana-mana orang lain.
8.3 Anda tidak boleh mengeluarkan, mengganggu, mengubah, menambah, memadam atau meminda dengan cara apa jua pun, mengedar atau mengemukakan Kandungan (sama ada dalam bentuk asal atau yang disesuaikan) yang diterima sebagai sebahagian daripada Servis kepada orang lain untuk tujuan penciptaan mana-mana produk komersial, sama ada yang boleh dijual beli atau sebaliknya termasuk tetapi tidak terhad kepada, apa-apa produk derivatif sama ada untuk tujuan anda sendiri atau bagi maksud mana-mana pihak ketiga.
8.4 Pembekal Servis tidak bertanggungjawab dalam apa-apa cara dalam apa jua bentuk untuk apa-apa kerugian atau kerosakan yang ditanggung oleh Pelanggan atau mana-mana orang lain sebagai hasil daripada menggunakan Kandungan, mana-mana maklumat atau data daripadanya termasuk kerosakan atau kehilangan data yang disebabkan oleh virus atau mana-mana program lain yang serupa.
8.5 Pembekal Servis tidak akan bertanggungjawab ke atas, dan anda bersetuju untuk menanggung rugi Pembekal Servis terhadap semua tuntutan, kerugian, liabiliti, prosiding, permintaan, kos dan perbelanjaan (termasuk yuran guaman) yang mungkin timbul atau yang Pembekal Servis mungkin tanggung berkaitan dengan atau yang timbul daripada peruntukan Servis kepada anda. Anda juga hendaklah membayar balik kepada Pembekal Servis semua bayaran itu termasuk tetapi tidak terhad kepada cukai, levi dan/atau duti yang perlu dibayar yang telahpun dibayar terlebih dahulu dan diselesaikan oleh Pembekal Servis bagi pihak anda, sama ada di bawah obligasi berkanun atau sebaliknya.
8.6 Penggunaan Servis memberi maksud bahawa anda bersetuju untuk menanggung rugi sepenuhnya dan memegang Pembekal Servis, pegawai, pekerja, ejen, kontraktor, kakitangan yang diberi kuasa rugi sepenuhnya terhadap mana-mana kerugian, kerosakan, tuntutan, kos, perbelanjaan, liabiliti, penalti berbangkit daripada apa-apa tuntutan bagi libel, pencerobohan privasi, pelanggaran hak cipta, paten, pecah amanah atau keistimewaan atau melanggar mana-mana undang-undang atau peraturan yang berpunca daripada bahan yang dihantar, diterima atau disimpan melalui Servis atau sebahagian daripadanya dan dari semua yang lain tuntutan yang timbul daripada apa-apa perbuatan atau peninggalan oleh anda atau apa-apa penggunaan yang tidak dibenarkan atau eksploitasi Servis atau mana-mana bahagiannya.
8.7 Anda tidak boleh memegang Pengendali Bersekutu bertanggungjawab dalam apa-apa cara sekalipun (sama ada dalam kontrak, tort (termasuk kecuaian) pelanggaran kewajipan berkanun atau sebaliknya), bagi perkhidmatan yang digunakan dalam membekalkan Servis setakat yang dibenarkan oleh undang-undang, untuk apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul daripada atau berkaitan dengan Servis yang dibekalkan kepada anda oleh mana-mana Pengendali Bersekutu dan/atau apa-apa kelewatan atau kegagalan untuk membekalkan apa-apa perkhidmatan atau barangan kepada anda.
8.8 Anda tidak boleh memegang Pengendali Bersekutu bertanggungjawab dalam apa-apa cara sekalipun (sama ada dalam kontrak, tort (termasuk kecuaian), pelanggaran kewajipan berkanun atau sebaliknya kemudahan atau rangkaian yang digunakan oleh Pembekal Servis untuk memberikan Servis) untuk had yang dibenarkan oleh undang-undang, bagi apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul daripada atau berkaitan dengan apa-apa barang atau perkhidmatan yang diperoleh atau digunakan oleh anda melalui kemudahan itu atau rangkaian, jika barang atau perkhidmatan yang diperoleh atau yang digunakan disediakan oleh Pengendali Bersekutu yang berkaitan.
8.9 Anda tidak berhak untuk membawa tidak memulakan apa-apa tuntutan, permintaan atau kuasa tindakan secara langsung kepada Pengendali Bersekutu untuk apa-apa sebab sekalipun.
8.10 Pembekal Servis tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kos, kerugian atau kerosakan (sama ada secara langsung atau tidak langsung), atau bagi kehilangan pendapatan, kehilangan keuntungan atau apa-apa kerugian turutan jua akibat daripada penggunaan Servis oleh anda atau untuk apa jua sebab di bawah Perjanjian.
8.2 Walau apa pun yang tersebut di atas, anda bersetuju bahawa liabiliti keseluruhan Pembekal Servis dalam kontrak, tort (termasuk kecuaian atau pelanggaran atau kewajipan statutori) atau sebaliknya kepada anda (kecuali kematian atau kecederaan peribadi yang disebabkan oleh kecuaian Pembekal Servis), tidak boleh pada bila-bila masa melebihi jumlah RM500.00 atau jumlah caj anda dalam tempoh tiga (3) bulan sebelum acara yang berkaitan, yang mana lebih rendah.
9. PELAN MUDAH ALIH
9.1 Pelanggan berhak untuk menikmati keistimewaan, faedah dan kelayakan yang diperuntukkan di bawah pelan mudah alih lebih khusus dinyatakan dari semasa ke semasa di Laman Web (selepas ini dirujuk sebagai "Pelan Mudah Alih").
9.2 Pelanggan akan hanya berhak untuk Pelan Mudah Alih, sama ada keseluruhannya atau sebahagiannya tertakluk ketat kepada syarat-syarat berikut sebagai tambahan kepada syarat-syarat yang diterbitkan di Laman Web ini dari semasa ke semasa dan semua terma dan syarat-syarat lain yang dilampirkan kepada setiap setiap jenis program di bawah Pelan Mudah Alih, sama ada terkandung dalam Perjanjian ini atau sebaliknya: -
9.2.1 Melainkan jika dipersetujui selainnya secara bertulis oleh Pembekal Servis, penebusan, ganjaran atau faedah di bawah Pelan Mudah Alih tidak boleh diganti dengan ganjaran lain, atau dibayar balik atau dipindahkan untuk tunai atau kredit dalam sebarang keadaan.
9.2.2 Sebarang penyalahgunaan atau penyalahgunaan atau penggunaan haram/tidak bermoral, keistimewaan, faedah atau hak di bawah Pelan Mudah Alih boleh mengakibatkan pembatalan, penggantungan, penamatan, atau pegangan langganan.
9.2.3 Semua barang-barang, produk atau perkhidmatan yang disediakan untuk penebusan sebagai keistimewaan, faedah atau hak Pelan Mudah Alih dibuat kepada Pelanggan atas dasar "sedia ada" dan "sebagaimana tersedia". Pembekal Servis tidak membuat sebarang representasi atau waranti nyata atau tersirat atau jaminan berhubung dengan mana-mana yang baik, produk atau perkhidmatan termasuk tetapi tidak terhad kepada, yang memuaskan, kesesuaian untuk tujuan, kebolehdagangan, keselamatan, kesahan, hak milik dan bukan pelanggaran. Setakat yang dibenarkan oleh undang-undang, Pembekal Servis menafikan sebarang dan semua jaminan, perwakilan atau jaminan.
9.2.4 Dalam apa keadaan pun Pembekal Servis, Syarikat Berkaitan atau syarikat gabungannya, termasuk tetapi tidak terhad kepada pekerjanya, pekerja, kakitangan, pemegang saham, pengarah, ejen atau rakan kongsi perniagaan akan bertanggungjawab dalam apa-apa cara sekalipun kepada mana-mana Pelanggan atau pihak ketiga yang diberi kuasa oleh atau menuntut melalui Pelanggan sama ada dalam kontrak atau tort bagi apa-apa kerugian atau kerosakan, secara langsung atau tidak langsung, khas atau berbangkit atau apa-apa keadaan yang ditanggung oleh mana-mana Pelanggan akibat daripada penggunaan atau ketidakupayaan untuk menggunakan mana-mana keistimewaan, faedah atau kelayakan yang dilampirkan kepada Pelan Mudah Alih, termasuk tetapi tidak terhad kepada:-
(i) apa-apa kecederaan atau kematian;
(ii) apa-apa kegagalan oleh rakan-rakan perniagaan yang terlibat untuk memenuhi terma-terma dan syarat-syarat yang telah bersetuju untuk menyediakan satu keistimewaan, faedah atau hak atau diskaun atau produk, barangan atau perkhidmatan;
(iii) penggantungan atau penamatan Langganan.
9.3 Pembekal Servis mempunyai hak mutlak dan tanpa memberi apa-apa sebab sekalipun dan tanpa notis terlebih dahulu kepada Pelanggan dari semasa ke semasa dan pada bila-bila masa untuk mengkaji semula, menahan, menggantung, membatalkan, menamatkan, memberhentikan, meminda, mengubah, mengubahsuai, menambah, memadam: -
(i) langganan Pelanggan;
(ii) mana-mana bahagian Pelan Mudah Alih;
(iii) apa-apa faedah, terma dan syarat, mengenakan struktur dan mekanisma penggunaan berhubung dengan atau bersekutu atau bergabung dengan mana-mana bahagian Pelan Mudah Alih;
(iv) kelayakan, kriteria dan keperluan untuk hak untuk Pelan Mudah Alih, sama ada keseluruhannya atau sebahagiannya.
9.4 Sekiranya ada apa-apa perkhidmatan atau produk tambahan yang disediakan oleh pihak ketiga, penggunaannya hendaklah tertakluk kepada terma dan syarat yang dinyatakan dalam Laman Web ini dan Pembekal Servis tidak boleh dalam apa-apa cara bertanggungjawab kepada anda atau mana-mana pihak untuk produk dan/atau perkhidmatan yang disediakan oleh pihak ketiga tersebut.
10. MNP (SEKIRANYA DAN DI MANA IANYA BERKENAAN)
10.1 Jika anda memindahkan Nombor Mudah Alih yang anda perolehi dari kami kepada perkhidmatan daripada pembekal selular mudah alih/tetap yang lain dengan telefon atau anda memindahkan Nombor Mudah Alih daripada satu lagi pembekal perkhidmatan selular mudah alih/tetap kepada rangkaian Pembekal Servis, anda mengakui dan menerima bahawa: -
(i) anda harus menjelaskan semua tanggungjawab kontrak tertunggak termasuk semua pembayaran (jika ada) dengan Pembekal Servis atau pembekal perkhidmatan selular mudah alih tetap yang sebelumnya sebelum anda dibenarkan untuk memindahkan Nombor Mudah Alih;
(ii) anda hanya boleh memindahkan Nombor Mudah Alih anda yang sah dan berdaftar;
(iii) hanya Nombor Mudah Alih yang aktif sahaja layak untuk dipindahkan. Nombor Mudah Alih yang telah digantung, ditamatkan, disenarai hitam dalam pangkalan data peminjam dan/atau dihalang tidak layak untuk dipindahkan;
(iv) anda hanya dibenarkan untuk memindahkan Nombor Mudah Alih dan bukan perkhidmatan rangkaian telekomunikasi;
(v) Nombor Mudah Alih yang diminta untuk pemindahan oleh anda mesti berada dalam lingkungan Nombor Telefon yang diluluskan oleh SKMM dari semasa ke semasa;
(vi) pemindahan Nombor Mudah Alih adalah tertakluk kepada keperluan pernomboran geografi sedia ada;
(vii) keperluan dalam kod MNP dan sebarang perjanjian dua hala di antara Pembekal Servis dan lain-lain pembekal perkhidmatan selular mudah alih/tetap mesti dipenuhi sebelum anda boleh memindahkan Nombor Mudah Alih anda;
(viii) Pembekal Servis boleh, apabila menerima suatu permintaan Peralihan daripada anda, memberitahu anda melalui SMS status permintaan Peralihan anda;
(ix) apa-apa baki kredit anda dengan Pembekal Servis atau pembekal perkhidmatan selular m udah alih/tetap sebelumnyaakan dibatalkan. Pembekal Servis tidak bertanggungjawab kepada anda atau mana-mana pihak ketiga yang diberi kuasa oleh atau menuntut melalui anda bagi pelucuthakan apa-apa apa-apa baki kredit;
(x) apa-apa bayaran yang telah dibayar bagi tujuan Peralihan tidak boleh dikembalikan;
(xi) Pembekal Servis tidak menjamin atau menjamin bahawa Nombor Mudah Alih anda boleh dialihkan dari pembekal perkhidmatan selular mudah alih/tetap yang sebelumnya. Pembekal perkhidmatan selular mudah alih/tetap boleh menolak permintaan anda untuk tujuan Peralihan jika maklumat yang anda berikan adalah tidak benar atau tidak sepadan dengan data yang disimpan oleh mereka.
10.2 Anda dengan jelas, tidak boleh menarik balik dan tanpa syarat bersetuju, mengakui dan bersetuju bahawa permintaan anda untuk memindahkan Nombor Mudah Alih anda merupakan suatu notis untuk menamatkan langganan anda dengan pembekal perkhidmatan selular mudah alih/tetap yang sebelumnya. Pembekal Servis tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang penamatan yang tidak berjaya bagi langganan anda dengan pembekal perkhidmatan selular mudah alih/tetap anda sebelum ini dan mengakibatkan kegagalan untuk Peralihan dengan Pembekal Servis.
10.3 Sekiranya berlaku Peralihan kepada Pembekal Servis atau penarikan balik Peralihan atau pembalikan Peralihan kepada Pembekal Servis atau pembekal perkhidmatan selular mudah alih/tetap anda sebelum ini, Pembekal Servis: -
(i) tidak bertanggungjawab bagi apa-apa tempoh gangguan perkhidmatan anda atau mana-mana perkhidmatan sampingan yang berkaitan;
(ii) tidak bertanggungjawab kepada anda atau mana-mana pihak ketiga yang diberi kuasa oleh atau menuntut melalui anda untuk apa-apa kerosakan, kerugian, kos atau perbelanjaan atau liabiliti lain dalam kontrak atau tort atau selainnya tidak langsung atau tidak langsung, bagi atau berhubung dengan Peralihan atau penarikan balik atau pembalikan Peralihan, untuk apa-apa sebab sekalipun;
(iii) tidak akan membayar balik yuran Peralihan.
10.4 Penerimaan Terma dan Syarat akan hanya berkuatkuasa selepas pengaktifan bilangan dialihkan oleh Pembekal Servis.
10.5 Tambahan kepada Fasal 4.1, anda dengan nyata membenarkan Pembekal Servis untuk memberi maklumat mengenai Nombor Mudah Alih anda untuk didedahkan kepada pembekal-pembekal perkhidmatan telekomunikasi yang lain untuk membolehkan Peralihan kepada pembekal perkhidmatan telekomunikasi mudah alih tersebut.
11. KERAHSIAAN DAN HAK HARTA INTELEK
11.1 Dalam Fasal ini, "Maklumat Sulit" bermaksud semua data bukan awam dan sulit atau peribadi proprietari Pihak Pejanji atau maklumat yang pihak-pihak mempunyai akses kepada atau yang mungkin telah datang kepada pengetahuan pihak-pihak dan/atau menurut Perjanjian ini dan/atau apa-apa maklumat berkenaan dengan perkiraan keselamatan antara Pembekal Servis dan Pelanggan di bawah Perjanjian ini. Maklumat Sulit Pelanggan tidak termasuk maklumat yang (i) adalah di dalam domain awam di masa pendedahan atau kemudian memasuki domain awam tanpa sebarang kesalahan di pihak Pembekal Servis, dan/atau (ii) diterima oleh Pembekal Servis dari pihak ketiga yang tidak berkaitan dan/atau yang berkaitan dengan Pelanggan; dan/atau (iii) kini dikenali kepada Pembekal Servis; dan/atau (iv) yang perlu dinyatakan oleh undang-undang, proses kehakiman atau pentadbiran atau oleh pihak berkuasa dan/atau kerajaan (v) dengan keizinan bertulis daripada Pelanggan termasuk data peribadi yang dipersetujui oleh Pelanggan menurut fasal yang disebutkan di atas .
11.2 Perjanjian Pelanggan dengan Pembekal Servis yang dia hendaklah menyimpan Maklumat Sulit semua Pembekal Servis dalam kerahsiaan dan tidak boleh memberitahu atau mendedahkan Maklumat Sulit Pembekal Servis untuk faedah yang tidak wajar pihak ketiga. Kewajipan kerahsiaan ini akan terus wujud walaupun selepas penamatan yang sah dalam Perjanjian ini.
11.3 Pelanggan dengan ini secara muktamad dan mutlak mengakui dan bersetuju bahawa: -
11.3.1 Anda tidak akan: -
(i) menggunakan mana-mana maklumat atau kandungan atau mana-mana bahagian daripadanya (sama ada dalam bentuk asal atau yang disesuaikan dengannya) yang diterima sebagai sebahagian daripada Servis ini, untuk tujuan penciptaan mana-mana produk komersial, sama ada yang boleh dijual beli atau sebaliknya termasuk tetapi tidak terhad kepada, apa-apa terbitan produk sama ada untuk tujuan anda sendiri atau bagi maksud mana-mana bahagian ketiga.
(ii) menyebarkan atau menyediakan apa-apa maklumat pihak ketiga atau mana-mana bahagian daripadanya (sama ada dalam bentuk asal atau yang disesuaikan dengannya) yang diterima sebagai sebahagian daripada Servis dan apa-apa maklumat atau kandungan lain (sama ada dalam bentuk asal atau yang disesuaikan dengannya) yang diterima sebagai sebahagian daripada Servis, di mana Pembekal Servis hendaklah memberitahu anda dari semasa ke semasa.
11.3.2 Tanda Pembekal Servis, artikel, perwakilan grafik, nama syarikat, nama domain Pembekal Servis termasuk tetapi tidak terhad kepada Laman Web Altel adalah hak milik kepada Pembekal Servis dan Pelanggan tidak boleh meminta dan/atau menuntut apa-apa hak dalam hal ini atau mana-mana hak-hak Harta Intelek lain daripada Pembekal Servis dan Perjanjian ini tidak memberi anda apa-apa kepentingan dalam Tanda Pembekal Servis dan/atau Laman Web ini kecuali hak untuk menggunakan yang sama selaras dengan Terma dan Syarat ini.
11.3.3 Semua hak-hak Harta Intelek berhubung dan/atau dilampirkan kepada Laman Web Altel adalah kepunyaan Pembekal Servis. Tiada hak Harta Intelek yang diberikan kepada Pelanggan berdasarkan Perjanjian ini.
11.3.4 Anda hendaklah memberi Pembekal Servis lesen bebas yang tidak boleh ditarik balik untuk menyalin dan menyesuaikan diri dan mengeluarkan semula dalam apa-apa cara jua pun apa-apa maklumat yang dihasilkan melalui penggunaan Servis setakat yang perlu untuk Pembekal Servis untuk menyediakan atau mempromosikan Servis.
12. PENGGANTUNGAN SERVIS DAN PENAMATAN PERJANJIAN
12.1 Perjanjian atau Servis boleh ditamatkan atau digantung oleh Pembekal Servis apabila berlakunya mana-mana perkara yang berikut: -
(a) jika anda lalai dalam apa-apa bayaran dengan Servis dan/atau apa-apa wang yang disetujui untuk dibayar di bawah ini termasuk tetapi tidak terhad kepada apa-apa faedah ingkar dibayar dengannya selepas peraturan itu menjadi terhutang oleh Pelanggan kepada Pemberi Servis sama ada dituntut secara rasmi atau tidak; atau
(b) jika anda melakukan atau mengancam untuk melakukan kemungkiran material mana-mana terma, ketetapan, perjanjian atau akujanji yang terkandung dalam Perjanjian ini; atau
(c) jika anda melakukan pelanggaran dan/atau menyalahi undang-undang berkaitan dengan terma-terma dan syarat di bawah Perjanjian ini; atau
(d) jika ada sebarang masalah teknikal berlaku dalam Servis atau rangkaian yang berkaitan; atau
(e) jika terdapat apa-apa masalah berlaku dengan rangkaian selular yang ditetapkan atau pembekal rangkaian sokongan rangkaian selular yang ditetapkan di mana Servis adalah berdasarkan telah diganggu atau ditamatkan atau digantung atas apa jua sebab atau lesen untuk mengendalikan sistem Pembekal Servis ditamatkan ; atau
(f) apabila Servis sedang dinaik taraf, diubahsuai atau dikekalkan; atau
(g) apabila ia adalah untuk tujuan ujian atau membetulkan apa-apa kerosakan telefon atau sistem Pembekal Servis ini; atau
(h) jika anda melakukan apa-apa yang mungkin pada pendapat Pembekal Servis ini, membawa kepada, termasuk tetapi tidak terhad kepada, kerosakan atau kecederaan kepada Servis atau berkaitan rangkaian Pembekal Servis atau operasi atau reputasi dan nama baik perniagaan; atau
(i) jika Pembekal Servis ini dikehendaki berbuat demikian oleh undang-undang, statut, enakmen, ordinan, kod atau oleh mana-mana pihak berkuasa lain yang berkaitan; atau
(j) jika ia adalah pada pendapat Pembekal Servis yang Servis atau rangkaian hos Pembekal Servis ini adalah atau boleh digunakan secara fraud, tidak sah atau untuk tujuan menyalahi undang-undang; atau
(k) apa-apa sebab lain yang mungkin ditentukan oleh Pembekal Servis dan diterbitkan pada Laman Web ini dari semasa ke semasa.
12.2 Pembekal Servis hendaklah, walau apa pun peruntukan yang berlawanan yang terkandung di sini dan di samping tetapi tanpa menjejaskan apa-apa hak penamatan lain sebagaimana yang diberikan dan yang terkandung dalam Perjanjian ini, berhak pada bila-bila selepas itu, tanpa sebarang notis kepada anda dan tanpa apa-apa obligasi untuk menyediakan anda dengan mana-mana apa-apa penerangan dan tanpa menjejaskan semua hak, kuasa dan remedi yang diberikan kepada Pembekal Servis menurut Perjanjian ini atau melalui kuat kuasa undang-undang atau ekuiti, untuk menamatkan Perjanjian ini dengan serta-merta dan selepas itu Perjanjian ini hendaklah tamat dan gencatan mempunyai apa-apa kuasa apabila pihak-pihak yang lain dalam notis itu dan tidak bersama-sama ini Parti yang mempunyai tuntutan terhadap yang lain kecuali apa-apa pelanggaran yg di dalam Perjanjian ini.
12.3 Anda boleh menamatkan Perjanjian ini dengan memberi Pembekal Servis notis bertulis mengenai penamatan. Servis akan ditamatkan dalam tempoh tiga (3) hari perniagaan dari tarikh penerimaan notis penamatan bertulis oleh Pembekal Servis daripada anda.
12.4 Selepas penamatan Perjanjian ini, Pelanggan hendaklah dengan segera atau dalam tempoh lanjutan masa sebagaimana yang diberikan oleh Pembekal Servis secara bertulis dan mengikut budi bicara mutlaknya (jika ada): -
12.4.1 menyelesaikan semua caj yang tertunggak dan jumlah lain yang kena dibayar dan terhutang kepada Pembekal Servis menurut Perjanjian ini (jika ada) termasuk caj bagi penggunaan Servis dan apa-apa jumlah tertunggak dan/atau komitmen lain, termasuk semua mereka yang di bawah kontrak yang tetap tempoh; dan
12.4.2 mengembalikan Kad SIM untuk Pembekal Servis.
12.5 Pembekal Servis boleh mengikut budi bicara mutlaknya untuk menamatkan semua faedah lain, hak, dan promosi di atas penamatan Perjanjian ini tanpa bertanggungjawab kepada Pelanggan dalam sebarang cara.
12.6 Sekiranya berlaku apa-apa penggantungan Servis, Pembekal Servis boleh mengikut budi bicara mutlaknya menyambung semula Servis, tertakluk kepada pembayaran yuran penyambungan semula dari anda dan semua jumlah tertunggak termasuk apa-apa faedah pembayaran lewat kepada Pembekal Servis.
13. FORCE MAJEURE
13.1 "Force Majeure" bererti mana-mana acara fizikal atau keadaan di luar kawalan Pihak Pejanji yang menghalang Pihak Pejanji daripada melaksanakan obligasinya di bawah Perjanjian ini atau peristiwa yang tidak terkawal yang membuat ia tidak praktikal atau komersial yang tidak munasabah untuk pihak yang terjejas oleh peristiwa-peristiwa tersebut untuk melaksanakan di bawah terma Perjanjian ini, yang acaranya adalah termasuk tetapi tidak terhad kepada bencana alam, peperangan, serangan, tindakan musuh asing, permusuhan, operasi seakan peperangan, penentangan orang awam, pemberontakan, penderhakaan, kuasa tentera atau rampasan kuasa atau rampasan dengan perintah mana-mana Kerajaan atau pihak berkuasa awam, keganasan atau ancaman keganasan, ketenteraan panggilan-up dan keadaan atau krisis lain, dahagi, rusuhan, mobilisasi, kekurangan yang luar biasa atau yang tidak dijangka buruh, sekat masuk kerja, mogok atau tindakan perindustrian lain, sabotaj, tindakan atau campur tangan pihak berkuasa, boikot, perubahan yang tidak dijangka dalam keadaan cuaca, kerosakan yang disebabkan oleh ribut petir, banjir, taufan, taufan, gempa bumi, puting beliung, taufan, letusan gunung berapi atau bencana alam yang lain, gangguan bekalan elektrik, atau kekurangan kelengkapan pengangkutan atau bahan api. Untuk mengelakkan keraguan, tindakan keganasan bermaksud tindakan, termasuk tetapi tidak terhad kepada penggunaan kekerasan atau keganasan dan/atau ancamannya, mana-mana orang atau kumpulan orang, sama ada bertindak sendirian atau bagi pihak atau berhubung dengan mana-mana organisasi atau kerajaan, yang dilakukan untuk tujuan politik, agama, ideologi atau yang seumpamanya termasuk niat untuk mempengaruhi mana-mana kerajaan dan/atau untuk membuat orang awam atau mana-mana pihak awam berada dalam ketakutan. Untuk mengelakkan keraguan, Force Majeure tidak termasuk apa-apa peristiwa atau keadaan yang boleh dielakkan oleh sesuatu perbuatan yang bersama oleh salah satu Pihak Pejanji.
13.2 Mana-mana pihak tidak bertanggungjawab untuk melaksanakan kewajipannya di bawah Perjanjian ini jika berlaku mana Force Majeure. Walaupun Pembekal Servis akan berusaha sedaya-upaya untuk memastikan sumber yang mencukupi bekalan bahan mentah dan komponen mematuhi obligasinya di bawah Perjanjian ini, Pembekal Servis berhak untuk mengisytiharkan mana-mana kekurangan daripadanya sebagai suatu Force Majeure. Satu kesilapan operasi yang disebabkan oleh Pelanggan, kecacatan pada peralatan atau dalam komunikasi atau talian atau gangguan dalam telekomunikasi atau sambungan telekomunikasi, dan juga kesilapan pengendali rangkaian hendaklah juga disifatkan sebagai tanah itu bagi bantuan di pihak Pembekal Servis.
13.3 Walau apa pun apa-apa yang terkandung di sini, tidak ada Force Majeure yang terpakai bagi apa-apa obligasi untuk membayar apa-apa jumlah wang di bawah Perjanjian ini dalam masa yang ditetapkan oleh Pelanggan mengikut peruntukan-peruntukan Perjanjian ini.
14. NOTIS
14.1 Semua notis, permintaan dan/atau komunikasi lain yang diberikan oleh Pembekal Servis kepada anda di bawah Terma dan Syarat ini hendaklah dibuat secara bertulis melalui cara-cara berikut:
(a) dengan menghantar notis, surat-menyurat atau dokumen lain ke alamat anda yang dinyatakan dalam Borang Pendaftaran atau ke alamat terakhir anda yang diketahui; atau
b) dengan menyiarkan notis, permintaan dan/atau komunikasi lain di dalam Laman Web Altel.
14.2 Semua notis, permintaan dan/atau komunikasi lain yang diberikan oleh anda kepada Pembekal Servis di bawah Terma dan Syarat ini hendaklah secara bertulis dan dihantar ke alamat yang dinyatakan di atas atau alamat seperti diberitahu secara bertulis oleh Pembekal Servis kepada anda.
14.3 Semua notis, permintaan dan/atau komunikasi lain yang diberikan oleh Pembekal Servis kepada anda menurut Fasal 14.1 (b) di atas hendaklah dianggap telah disampaikan sekiranya diterbitkan di Laman Web ini.
14.4 Semua notis, permintaan dan/atau komunikasi lain yang diberikan oleh anda kepada Pembekal Servis menurut Fasal 14.1 (a) hendaklah disifatkan telah disampaikan sekiranya: -
14.4.1 jika dihantar dengan tangan, pada masa penyerahan;
14.4.2 jika dihantar melalui pos berdaftar prabayar, pada tamat tempoh lima (5) hari selepas dipos; dan
14.4.3 jika dihantar melalui faksimile, pada masa penghantaran dengan syarat bahawa satu salinan pengesahan dihantar melalui pos kepada penerima dalam tempoh dua (2) Hari Perniagaan selepas dihantar.
14.5 Dalam membuktikan pemberian notis atau komunikasi, adalah mencukupi untuk menunjukkan: -
14.5.1 dalam kes pos berdaftar prabayar, bahawa notis atau komunikasi terkandung dalam sampul surat yang dialamatkan dengan sewajarnya dan dikemukakan kepada pihak berkuasa pos untuk penghantaran; atau
14.5.2 dalam kes faksimili, bahawa notis atau komunikasi telah dihantar daripada mesin faksimili penghantar, seperti yang dibuktikan oleh laporan transmisi yang diterbitkan oleh mesin itu apabila selesai penghantaran mengesahkan bahawa penghantaran berjaya, bilangan yang sesuai muka surat telah dihantar dan nombor faksimili penerima untuk yang ia dihantar adalah betul.
15. PELBAGAI
15.1 Pindaan
Pelanggan dengan ini tanpa syarat dan tidak boleh dibatalkan bersetuju dan memberi kuasa kepada Pembekal Servis pada bila-bila masa dan dari semasa ke semasa dan dengan atau tanpa notis kepada Pelanggan, untuk menyemak semula, meminda, memotong, mengubah, mengubah suai dan/atau menambah semua atau mana-mana Terma dan Syarat terkandung di sini.
Terma dan Syarat yang dikemas kini di Laman Web Altel dan Terma dan Syarat yang dikemaskini hendaklah terpakai dan mengatasi apa-apa dan semua versi sebelumnya.
Anda bertanggungjawab untuk sentiasa mengkaji semula maklumat yang berhubungan dengan Servis mencatatkan di Laman Web Altel yang mungkin termasuk perubahan kepada Terma dan Syarat ini. Anda akan terus menggunakan Servis selepas tarikh berkuatkuasa kepada sebarang perubahan kepada Terma dan Syarat ini, ianya akan dianggap sebagai penerimaan tanpa syarat apa-apa pengubahan, penambahan, pemotongan, pindaan, ubahsuaian oleh anda dan anda akan terikat dengan tanpa syarat yang sama. Jika anda tidak menerima perubahan itu, anda berhak untuk menamatkan penggunaan Servis ini.
15.2 Tugasan
Pelanggan tidak boleh menyerahkan atau memindahkan mana-mana hak atau obligasi masing-masing di bawah Perjanjian ini tanpa kebenaran bertulis terlebih dahulu daripada Pembekal Servis. Apa-apa penyerahhakan atau pemindahan berupa sebagai dibuat tanpa kelulusan bertulis terlebih dahulu daripada Pembekal Servis adalah tidak mengikat atau berkesan terhadap Pembekal Servis.
Pembekal Servis boleh menyerahkan hak di bawah Perjanjian ini kepada pihak ketiga, Pengendali Bersekutu dan/atau Pengendali Ganti, dan anda dengan ini bersetuju bahawa tugasan itu boleh terjejas oleh notis bertulis kepada anda. Pembekal Servis mungkin memindakan hak dan obligasi di bawah Perjanjian ini kepada pihak ketiga, Pengendali Bersekutu dan/atau Pengendali Ganti. Pelaksanaan Borang Pendaftaran anda dan penerimaan anda terhadap Perjanjian ini merupakan keizinan bertulis dan kebenaran untuk novasi itu dan bagi Pembekal Servis untuk memindahkan semua kewajipan dan hak-hak di bawah Perjanjian ini kepada pihak ketiga, Pengendali Bersekutu atau Pengendali Ganti. Bagi mengelakkan keraguan, Pembekal Servis akan kekal bertanggungjawab kepada anda bagi pelaksanaan kewajipannya di bawah sehingga tarikh kuat kuasa apa-apa penyerahhakan, novasi atau pemindahan Perjanjian ini memihak kepada pihak ketiga, Pengendali Bersekutu atau Pengendali Ganti. Anda tidak boleh menyerah hak atau memindakan mana-mana atau semua hak/kewajipan anda di bawah ini kepada mana-mana orang lain tanpa kebenaran bertulis terlebih dahulu daripada Pembekal Servis.
15.3 Undang-undang dan Bidang kuasa
Perjanjian ini ditadbir oleh dan ditafsirkan mengikut undang-undang Malaysia dan Pihak Terjanji tersebut adalah tertakluk kepada kepada bidang kuasa tidak eksklusif Mahkamah Malaysia.
15.4 Ilat dan Kebolehasingan
15.4.1 Jika mana-mana peruntukan Perjanjian ini adalah atau boleh menjadi di bawah mana-mana undang-undang bertulis, atau didapati oleh mana-mana mahkamah atau badan pentadbiran atau bidang kuasa berwibawa sebagai menyalahi undang-undang, tidak sah, tidak sah, dilarang atau tidak boleh dikuatkuasakan, maka: -
(i) peruntukan tersebut hendaklah menjadi tidak efektif setakat menyalahi undang-undang, keterbatalan, ketaksahan, larangan atau tidak boleh dikuatkuasakan;
(ii) peruntukan selebihnya bagi Perjanjian ini hendaklah terus berkuat kuasa dan berkesan sepenuhnya; dan
(iii) pihak-pihak hendaklah berusaha untuk berunding dan bersetuju terhadap peruntukan pengganti yang sah dan boleh dikuatkuasakan dan mencapai ke tahap sebaik mungkin dari segi ekonomi, perundangan dan komersial, tidak sah, menyalahi undang-undang, dilarang atau tidak boleh dikuatkuasakan mengikut syarat, ketetapan, peruntukan, waad atau aku janji.
15.4.2 Terma dan Syarat ini hendaklah berkuat kuasa hanya setakat yang tidak dilarang oleh undang-undang.
15.5 Pengecualian
Sebarang kegagalan oleh Pembekal Servis untuk menguatkuasakan mana-mana terma di dalam ini, atau mana-mana perbuatan menahan, kelewatan atau kelonggaran yang diberikan oleh Pembekal Servis kepada anda tidak akan ditafsirkan sebagai penepian hak Pembekal Servis yang diperuntukkan di bawah Perjanjian ini.
15.6 Persefahaman
Pelanggan mengakui bahawa dia telah membaca Perjanjian ini dan memahami dan bersetuju untuk terikat dengan terma dan syarat yang tertakluk kepada mana-mana pindaan yang dibuat dari semasa ke masa.

Terma dan Syarat Spesifik Perkhidmatan Prabayar ("Terma")

  1. Terma ini akan mentadbir langganan Plan Prabayar Altel anda dan terma ini harus dibaca bersama-sama dengan Terma dan Syarat Am Perkhidmatan yang dipamerkan di laman web Altel www.altel.my
  2. Anda mempunyai pilihan untuk melanggan pakej pra-bayar Altel di bawah ini atau apa-apa plan baru yang bakal diperkenalkan dari masa ke semasa. Altel mereservasikan haknya untuk menukar, meminda, menarik, mengganti dan/atau mengubah butiran plan dan faedah plan tanpa perlu menghantar apa jua notis bertulis kepada anda terlebih dahulu.
  3. Dengan melanggani Servis, anda akan menikmati faedah-faedah berikut sebaik sahaja pengaktifan Servis:
    • 16 sen seminit*
    • 5 sen setiap SMS
    • 25 sen setiap MMS
    • 5 sen setiap MB**
    * 60 saat caj blok
    ** atau setiap sesi
  4. Saluran Tambah Nilai
    a) Anda boleh menambah nilai Akaun anda dengan membeli Kad Tambah Nilai Altel yang hadir dalam bentuk kad gores fizikal, Soft PIN, tambah nilai melalui perbankan internet atau saluran tambahan yang lain sebagaimana yang dimaklumkan kepada anda oleh Altel dari masa ke semasa. Anda boleh membeli Kad Tambah Nilai Altel daripada wakil pengedar, cawangan dan lokasi tambah nilai Altel yang sah sepertimana yang dinyatakan oleh Altel di dalam laman webnya www.altel.my
    b) Untuk anda menambah nilai dan memeriksa baki nilai Akaun anda, anda dikehendaki untuk mematuhi panduan pengguna yang disediakan oleh Altel pada Pek Permulaan, Kad Tambah Nilai Altel atau sebagaimana yang dipamerkan di dalam laman webnya; www.altel.my atau lain lain media yang dirasakan sesuai dan perlu oleh Altel bagi memastikan anda menikmati Servis.
  5. Denominasi Tambah Nilai
    a) Denominasi tambah nilai bermula dari RM 3 sehingga RM 250. Namun demikian, Altel mereservasikan haknya untuk mengubah denominasi tambah nilai dari masa ke semasa tanpa perlu menghantar notis bertulis kepada anda terlebih dahulu.
    b) Denominasi tambah nilai berbanding tempoh sah bagi setiap tambah nilai adalah seperti berikut:
    Fleksi - PIN-less, Easy Reload
    DENOMINASITEMPOH
    RM 3 - RM 43 hari
    RM 5 - RM 95 hari
    RM 10 - RM 1920 hari
    RM 20 - RM 2945 hari
    RM 30 - RM 4960 hari
    RM 50 - RM 25090 hari
    Sederhana - Physical Scratch Cards & Soft Pins
    DENOMINASITEMPOH
    RM 55 hari
    RM 1020 hari
    RM 3060 hari
    RM 5090 hari
    c) Altel mereservasikan haknya untuk mengubah tempoh sah untuk denominasi tambah nilai dari masa ke semasa tanpa perlu menghantar notis bertulis kepada anda terlebih dahulu.
    d) Altel boleh berdasarkan budi bicaranya memperkenalkan dari masa ke semasa kaedah dan/atau mekanisma untk memanjangkan tempoh sah tambah nilai melalui laman webnya www.altel.my
  6. Servis bermula dari tarikh pengaktifan Servis dan akan ianya akan berterusan sehingga penamatan Servis tertakluk kepada terma dan syarat Servis.

Terma dan Syarat Spesifik Pelan Jalur Lebar Mudah Alih ("Terma")

  1. Terma ini akan mentadbir langganan Pelan Jalur Lebar Mudah Alih anda dan Terma ini harus dibaca bersama-sama dengan Terma dan Syarat Am Perkhidmatan, Polisi Penggunaan Saksama (sekiranya ada) yang dipamerkan di laman web Altel www.altel.my
  2. Anda mempunyai pilihan untuk melanggan Pelan Jalur Lebar Mudah Alih di bawah ini atau apa-apa plan baru yang bakal diperkenalkan dari masa ke semasa. Altel mereservasikan haknya untuk menukar, meminda, menarik, mengganti dan/atau mengubah butiran plan dan faedah plan tanpa perlu menghantar apa jua notis bertulis kepada anda terlebih dahulu.
    Pelan Jalur Lebar Mudah Alih Altel
    MINGGUANBULANAN
    Kuota500MB1GB2GB
    Tempoh7 hari30 hari30 hari
    Harga (RM)152848
    LanggananTaip MB 500MB dan hantar ke 25835Taip MB 1GB dan hantar ke 25835Taip MB MONTH dan hantar ke 25835
  3. Anda boleh menikmati faedah-faedah Pelan Jalur Lebar Mudah Alih Altel hanya bilamana anda melanggani Perkhidmatan Prabayar Altel
  4. Anda harus mematuhi manual dan/atau panduan yang disediakan Altel melalui pek permulaannya, laman webnya atau lain-lain media yang Altel rasakan sesuai dan perlu untuk anda menikmati Servis. Altel tidak akan menanggung sebarang liabiliti dan/atau tanggungjawab jika sekiranya anda gagal berbuat demikian.
  5. Servis bermula dari tarikh pengaktifan Servis dan akan ianya akan berterusan sehingga penamatan Servis tertakluk kepada terma dan syarat Servis.
  6. Bagi memastikan kesamarataan akses to semua pelanggan Altel, anda bersetuju bahawa Altel mempunyai hak untuk mengurus bandwidth yang diperuntukkan berdasarkan kepada Polisi Penggunaan Saksama (bila mana ianya dikuatkuasakan oleh Altel).

No comments:

Post a Comment

TENTANG ALTEL


Ianya Tentang Perkhidmatan



Perkhidmatan yang hebat sejak dari mula lagi!



Disamping menyediakan kemudahan telekomunikasi yang menyeluruh daripada pakej panggilan suara kepada servis data LTE yang maju, kami janjikan kepada anda – perkhidmatan yang hebat sepanjang masa!

Kami akan memberikan layanan pelanggan dan servis selepas jualan yang hebat, dan segalanya termasuklah servis inovasi terbaru, struktur harga dan pengubahsuian produk sehingga penyelesaian isu atau masalah.

Tanpa mengambil kira isu harga dan kualiti servis, kami percaya bahawa jalan yang terbaik untuk memberi kesan perubahan kepada semua, adalah dengan melibatkan semua orang. Pentingkan setiap individu dan tidak meninggalkan sesiapa pun. Sebagai pembekal khidmat telekomunikasi, kami berupaya menyediakan satu platform untuk semua rakyat Malaysia berhubung dan melakukan perubahan yang akan mempengaruhi seluruh masyarakat – walau apapun perubahan itu. Kami menggelarkannya, MENYATUKAN KOMUNITI.

Mengapa? Kerana apa yang bermakna bagi anda, juga bermakna bagi kami!




Pengenalan



Altel Communications Sdn Bhd (ALTEL) mula beroperasi pada Julai 2012 dan merupakan sebahagian daripada Kumpulan Syarikat Al-Bukhary.


Di bawah anak syarikat Puncak Semangat Sdn Bhd, Altel telah berkecimpung di dalam industri telekomunikasi dan diperuntukkan spektrum untuk membina sebuah rangkaian mudah alih. Kami ingin menjadi pembekal khidmat telekomunikasi utama yang menyediakan Long Term Evolution (LTE) (4G), bagi semua perkhidmatan yang berkaitan dengan pembekalan servis telekomunikasi, penyampaian strategik, teknologi telefon bimbit dengan kepantasan yang laju, selaras dengan nilai-nilai dan visi syarikat.




Perkongsian Perniagaan Altel



Program

Kami menjual semua produk pengguna melalui Progam Saluran Jualan Pengguna. Kami mempunyai tiga (3) program perkongsian perniagaan seperti berikut:

  • Pengedar Berdaftar Altel. Mereka memiliki Perjanjian Pengedaran dengan kami dan mereka bertanggungjawab untuk mengedar semua produk pengguna Altel kepada Peniaga Berdaftar Altel dan Rakan Kongsi Eksklusif Altel dalam wilayah yang tertentu. Mereka juga mengedar produk kepada pengendali mudah alih yang lain
  • Peniaga Berdaftar Altel adalah pemilik perniagaan yang memiliki Perjanjian Peniaga Berdaftar Tidak Eksklusif bersama kami dan tanggungjawab mereka adalah untuk menjual Produk Pengguna Altel dalam kawasan yang tertentu. Mereka juga mengedar produk daripada pembekal yang lain. Semua Wakil Penjual Berdaftar Altel haruslah disyorkan oleh Pengedar Berdaftar Altel.

  • Rakan Kongsi Eksklusif Altel adalah pemilik perniagaan yang memiliki Perjanjian Perkongsian Perniagaan Eksklusif dengan kami. Mereka menjual produk pengguna Altel secara eksklusif di tempat tertentu, dan menikmati sebarang skim penajaan dan juga sokongan untuk kempen dan promosi dari kami. Mereka juga akan diberi kebenaran untuk menganjurkan sebarang operasi luar bagi layanan khidmat pelanggan Altel; dengan syarat tema seluruh premis perniagaan dihiaskan untuk menyerupai kedai rangkaian milik Altel. Semua Rakan Kongsi Perniagaan Eksklusif Altel juga haruslah disyorkan oleh Pengedar Berdaftar Altel.